Ook al zit ik bij onze Noorderburen en spreken zij ook Nederlands, ze hebben toch een verschillende woordenschat. Om het verdere lezen duidelijk te houden zal ik hier eerst een korte verklarende woordenlijst geven:
werf= werken
het woord 'werf' heeft hier een totaal andere betekenis, de loskades langs de oude stadsgrachten noemen ze hier 'een werf', ze zullen dus raar kijken als je zegt dat je naar de werf gaat want tegenwoordig zijn dit meestal terrasjes van café's in plaats van loskades...
werfleider= uitvoerder
eet smakelijk/slaapwel= eet ze/slaap ze
pintje=biertje
Vorige week dinsdag en woensdag waren niet veel anders dan de maandag. Ik stond de hele dag bij kunstwerk 12. 's Avonds overloop ik iedere keer samen met Ruud wat er de voorbije dag gedaan is en wat er de volgende dag gedaan moet worden. Op de werken mag ik dan de lakens uitdelen en zeggen tegen de arbeiders wat ze moeten doen. Aangezien de arbeiders dit ook vrij goed zelf weten gaat dit vrij gemakkelijk. Er is deze week wel een tweede ploeg bijgekomen waaraan ik meer uitleg moet geven en die ook beter luisteren naar mij omdat ze nog geen ervaring hebben op dit project. Ik moet ook de bewerkingen en de uren registreren zodat deze doorgegeven kunnen worden naar de calculatie. Als ik tijd over heb help ik mee met bekisten.
Wanneer ik 's avonds thuiskwam ben ik iedere keer nog even gaan fietsen terwijl het nog licht was, zo leer ik de omgeving kennen en doe ik ook aan sport. Al doe ik op de werken ook wel wat kilometers want tussen de brug en de werfkeet is het ook al 300m wandelen. En met de auto doe ik dagelijks bijna 100km, ik moet soms heen en terug rijden naar de hoofdwerfketen, het materiaaldepot, de andere kunstwerken,.... En op de autosnelweg kan je nu eenmaal niet gemakkelijk draaien. Als je dus terug moet keren moet je iedere keer doorrijden naar de volgende afrit om daar te draaien en dan het hele stuk terug te rijden. Ik heb mij ook al regelmatig voorgenomen om zo snel mogelijk mijn E-rijbewijs te halen, want het zou hier toch wel gemakkelijk zijn. Op de werken zelf kan ik wel rondcrossen met de aanhangwagen of compressor maar iedere keer dat ik dan over de autosnelweg moet, moet ik iemand anders met een trekhaak aan zijn auto zoeken. Het eerste wat ik deze zomer dus doe is mijn E-rijbewijs halen, het zou ondertussen geen probleem mogen zijn want ik moet zeggen dat ik mijn achteruit-rijden-met-aanhangwagen-skills toch al goed ontwikkeld heb.
Bij gebrek aan dit rijbewijs heb ik ook al regelmatig de auto volgeladen met balken,platen,machines,... Ik zie sommige mensen al fronsen maar wees gerust, deze auto is wel meer gewoon geweest tijdens zijn gloriedagen op de Belgische werven.
Woensdagavond heb ik dan een hele waslijst met opdrachten gekregen van Ruud want donderdag en vrijdag ging hij op bijscholingscursus (al het leidinggevend personeel volgt hier minstens 1 keer per jaar een bijscholingscursus!). Ik stond er dus alleen voor, maar als ik problemen had kon ik wel altijd bellen naar Adriaan de hoofduitvoerder of Gerard de kwaliteitscontroleur. Ze zeiden dat ze deze twee dagen als een test beschouwen voor de verantwoordelijkheid die ze mij al dan niet geven op mijn verdere stage.
Mijn voornaamste deadline was het storten van de eerste koppelbalk en de twee vleugelwanden van het landhoofd. Donderdag ben ik er dan volop ingevlogen en tegen de middag kon ik al de bekisting opmeten en de precieze betonhoeveelheid doorgeven aan de betoncentrale voor de volgende dag. Er was ook een levering hout toegekomen op de werf en de vrachtwagenchauffeur bevestigde weer de bewering dat vrachtwagenchauffeurs veel verkeerd rijden. Al moet ik wel toegeven dat het niet altijd gemakkelijk is om op de juiste plaats te komen, langs alle kanten zie je borden staan die al dan niet doorstreept zijn. Het feit dat de situaties op het traject wekelijks veranderen maakt het er ook niet gemakkelijker op.
Vrijdag was het de zwaarste dag. Om 7u kwam de mobiele torenkraan aan, hier moest ik zeker bij zijn want ze moest op de juiste plaats opgesteld worden.
Om 7:15u moest ik snel naar de overkant van de autosnelweg rijden want hier kwam er een graafkraan naar het landhoofd aan de andere kant van de brug om het terrein op te ruimen en af te vlakken, hier moest ik ook bij zijn want ik moest de kraanbestuurder de nodige instructies geven en een oogje in het zeil houden. Om 11u kwam de beton en een goeie 2 u later was alles gestort. Vrijdag is het ook de gewoonte van de eerste ploeg om hamburgers te maken. De frietketel werd bovengehaald en een ogenblik later rook heel de werfkeet naar hamburgers. Wanneer ik 's avonds thuiskwam was ik uitgeput en heb ik er een avondje relaxen van gemaakt.
Zaterdag ging ik verder met het verkennen van Nederland en trok ik richting Rotterdam. Met een stadsplannetje van de VVV in de hand trok ik op verkenning. Onderweg at ik mijn eerste stroopwafel en bewonderde ik de aparte architectuur van sommige gebouwen (waaronder de bekende kubuswoningen).
Ook ontmoette ik de grondlegger van het Erasmus-gebeuren die in Rotterdam geboren is: Mister Erasmus himself.
(Voor de mensen die meer foto's willen zien, als je links boven op de dia-voorstelling klikt kom je in mijn picasa-webalbum terecht. Hier kan je meer fotoalbums zien van de stage en van mijn city-trips, deze zal ik proberen regelmatig aan te vullen )
Toen ik in de namiddag de Euromast beklom kwam ik tot mijn verbazing weer West-Vlamingen (Kortrijkzanen zelf!) tegen. Dit was nu al de tweede keer dat ik op een toren streekgenoten tegenkwam... Na een leuke dag trok ik met vermoeide benen terug richting Utrecht waarna ik 's avonds nog de stad wou intrekken. Maar door het plotse onweer kon ik niet met de fiets gaan en de tram was ook geen optie want de laatste tram terug reed maar om 00:30u wat vrij vroeg is als je weet dat de clubs maar om 23u open gaan.
De zondag maakte ik een grote fietstocht door de typische Nederlandse landschappen.
Vandaag en morgen werk ik alleen verder met de tweede ploeg want deze nacht worden de liggers van het laatste veld van kunstwerk 12 geplaatst. Ruud doet dit deze nacht met ploeg 1 en ik werk overdag met ploeg 2. Vandaag kreeg ik ook te horen van de hoofduitvoerder dat ze zeer tevreden zijn over mij en dat ik geleidelijk aan meer vrijheid en verantwoordelijkheid krijg. Alles loopt hier dus goed!
ik was vandaag ook verschoten,
BeantwoordenVerwijderen2 vlaamse onderaannemers waarvan 1 heel heel west-vlaams
Blij dat het goed gaat Ward. Probeer ter referentie voor later studenten je "werk" als werfleider een beetje in boekvorm te gieten misschien? Doorspekt met foto´s...
BeantwoordenVerwijderenZie maar dat je nog terug komt :-)
in nederland liggen de lonen hoger, maar ook het levensonderhoud.
WAt is nu nederlandse woord voor "werf"? het "werk"?
BeantwoordenVerwijderenik ben er ook nog altijd niet goed uit, meestal zeggen ze gewoon 'het werk' of 'kunstwerk' en op alle borden staat er ook altijd 'werkverkeer'
BeantwoordenVerwijderen