De structuur van Heijmans is ingedeeld in verschillende groepen: Wegenbouw, Betonbouw (waar ik zit), Technieken-v, Technieken-e, Technieken-g. De eerste groep doet dus de wegen, de tweede doet alle kunstwerken zoals duikers, bruggen en af/opritten. De laatste drie groepen doen de elektriciteit, informatieportalen, geluidsschermen en dergelijke. In mijn groep is er één projectleider Mr. Van Goethals, één hoofdwerfleider Adriaan en drie werfleiders Barrie, Ruud en nog één waarvan ik de naam vergeten ben. Ik zal vooral bij Ruud zitten. De verschillende kunstwerken worden verdeeld over deze drie werfleiders.
Aangekomen aan de burelen ging ik direct naar Mr. Van Goethals, de projectleider waar ik eerder al contact mee had. Die wees mij eerst een bureau toe die ik deel met Ruud. Dit ziet er als volgt uit.
Aangekomen aan de burelen ging ik direct naar Mr. Van Goethals, de projectleider waar ik eerder al contact mee had. Die wees mij eerst een bureau toe die ik deel met Ruud. Dit ziet er als volgt uit.
Daarna kreeg ik een introductiegepsrek van Adriaan. Hier kreeg ik veel interessante informatie te horen. Ik krijg een sticker 'werfverkeer' voor op de auto en een vergunning dat ik op de werf mag rijden. Ik krijg ook een hele reeks extra-legale voordelen: een Heijmans-e-mailadres, een gsm, een kilometervergoeding van en naar de werf en op de werf zelf, een Heijmans-jas (te zien op de foto), veiligheidsschoenen en helm, gratis koffie en drinken a volonté. Ik zal ook nog koffie moeten leren drinken want in mijn hele leven heb ik misschien al 2 kopjes koffie gedronken en nu heb ik er al evenveel gedronken in 1 dag.
Na dit introductiegesprek heeft Adriaan mij rondgeleid op het project. We zijn alle kunstwerken afgereden en ik kreeg de nodige uitleg wat er gedaan is en wat er nog allemaal moet gedaan worden. Hier toetste Adriaan even af wat mijn voorkennis was en ik denk dat ik toch goed geslaagd ben naar zijn reactie te oordelen :-D. Er moeten nog een hele hoop interessante werken gebeuren, er zijn al twee bruggen zo goed als af. Een derde brug is een eco-brug, dit is een brug met gras en boompjes om de dieren te laten oversteken over de autosnelweg. Dit is de enige brug die ter plaatse gestort wordt en eigenlijk wordt ze vooral gebouwd ter compensatie voor het onteigenen van natuurgebied, voor de natuurorganisaties. Deze brug is half af. Een vierde brug over de spoorweg is half af, een vijfde brug over een rivier is ook half af. Deze laatste twee bruggen zijn een beetje de paradepaardjes van het project. De pijlers hebben een speciale vorm die tuimelende dolfijnen moeten voorstellen. Als ik foto's heb zal ik ze eens tonen. Voor deze pijlers zijn speciale bekistingen gemaakt die maar één keer konden gebruikt worden.
Het laatste kunstwerk zal hetgene zijn waar ik vooral aan zal meewerken. Dit is een verkeersknooppunt tussen de A2 en de A15. Hierbij wordt het klaverblad omgebouwd tot een speciaal knooppunt waar de auto's uit alle richting probleemloos kunnen veranderen van autosnelweg. Hieronder ziet u de situatie zoals ze was.
Voor de liefhebbers: voor de nieuwe overgangen worden clothoïdes gebruikt maar gelukkig moet ik mij hier niet mee bezighouden want dit is voor de afdeling Wegenbouw. Hierbij wordt er één grote brug (voor de duidelijkheid: kunstwerk 12) gebouwd waarvan de peilers al geplaatst zijn (volledig prefab!) en de landhoofden bijna klaar zijn. Deze week wordt er een deel van de liggers geplaatst. Bij ons zijn bijna alle bruggen gewone balkbruggen. De bruggen die hier uitgevoerd worden zijn meestal bruggen met omgekeerde T-liggers met hierop een deklaag of kokerbalkbruggen (voor de geïnteresseerden: cursus WEWB4 deel bruggen pg 8) er wordt ook een tunnel gebouwd onder de A15 (kunstwerk 15) waarvan er één half af is. De rest wordt volgende week uitgegraven.
De rest van de dag mocht ik alle documenten van deze laatste kunstwerken bestuderen zodat ik weet waar ik mee te doen heb de komende weken. Na een tijdje had ik alle plannen en planningen (ja in MSProject ;-p) bestudeerd. Daarna dropte Ruud nog 3 draaiboeken voor mijn neus. Deze waren een aangename verrassing voor mij. Op basis van de bestekken stelt Heijmans zelf draaiboeken op voor de verschillende onderdelen. De draaiboeken die ik heb doorgenomen waren voor: betonwerken prefab en betonwerken ter plaatse. Hierin staan alle specificaties, kwaliteitsvereisten, risico-analyses,... Bij dit laatste worden de mogelijke risico's gegeven, de methodes om deze risico's te voorkomen en hoe men de gevolgen moet oplossen als de risico's zich voordoen! Een derde draaiboek was dan gedetailleerd opgesteld door de werkvoorbereiding. Hierin stond hoe de plaatsing van de brugliggers uitgevoerd wordt: de plaatsing van de mobiele kranen, de aanvoer van de liggers,... Tot op het half uur gedetailleerd.
Voor deze week staat er al nachtwerk op het programma. Donderdagnacht worden de brugliggers voor kunstwerk 12 geplaatst. Dit wordt 's nachts gedaan met de voor de hand liggende reden dat het verkeer zo weinig mogelijk mag gehinderd worden. Hiervoor worden er twee grote mobiele kranen van Mammoet geplaatst. (voor de leken dit is de Nederlandse evenknie van het Belgische Saerens, voor de nog grotere leken: naast Mammoet is Saerens één van de grootste kraanbedrijven ter wereld)
Mijn voornaamste taak: controleren en registreren van de uitgevoerde werken. Kijken of de bekisting goed geplaatst is voor de wapening wordt geplaatst, kijken of de wapening goed is geplaatst voor de beton wordt gestort en zoveel meer... Dit gebeurt op checklisten die doorgegeven worden naar de interne kwaliteitscontroleur van Heijmans die ze dan toont als de Rijkswaterstaat hiernaar vraagt.
Dit was zo ongeveer mijn eerste werkdag. Alle mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam. Ik mag iedereen lastig vallen en alles vragen wat ik wil weten. De sfeer is ook heel goed en vrij ontspannen al wordt er toch goed doorgewerkt. Regelmatig komen er mensen aankloppen om mij te leren kennen en om even te babbelen over hun deel van het project. Ik zie het volledig zitten!
Ja mannekes, 'k zou ook es zo gedetailleerd over m'n programmeerstuff moeten babbelen. Iedereen zou onder 'n steen kruipen. ^^
BeantwoordenVerwijderenBtw: ik kende Mammoet, maar Saerens niet. 'k Ben blijkbaar 'n betere Nederlander dan dat ik Belg ben.
Je hebt er fun dus. Super! Alleen wel zot hoe dat tot op 't half uur vast ligt... En ik sta later op dan dat jij als student deed. :p
O ja, foto's zijn altijd leuk. Zou ik ook willen doen, maar 'k sta deels onder NDA, dus 'k moet opletten met wat ik deel met de wereld. Af en toe 'n kiekje, dat vinden we chique!
BeantwoordenVerwijderenMaar ik moet ook vrij gedetailleerd praten over mijn stage want deze blog wordt ook gevolgd door mijn docenten en de 2e jaars studenten die geïnteresseerd zijn. Dus het is toch de bedoeling dat ze kunnen volgen wat ik allemaal moet doen :-D. In tegenstelling tot jouw blog is de mijne ook nuttig ^^.
BeantwoordenVerwijderenFoto's zullen zeker nog volgen, ik heb er eerlijk gezegd nog geen tijd voor gehad.
BTW: laat dan eens weten wanneer ik een weekendje Amsterdam kan doen :-p.
En niet alleen docenten Ward. Ik heb de eerstejaars ook wegwijs naar je blog gemaakt. en zo gedetailleerd is het nu ook weer niet. Het is juist gedetailleerd genoeg om er ook als leek voldoende informatie uit te halen.
BeantwoordenVerwijderenDe structuur in de uitvoering verbaast me wel. Ik had verwacht dat de hollanders daar straf in waren. Maar zo maniakaal... . Dat wist ik niet.
Ik denk dat het interessant zal zijn om over deze manier van werken en plannen een neerslag te hebben.
succes!!
Hoikes,
BeantwoordenVerwijderenKmoe Tine gelijk geven, je blog is redelijk lang! Maar tis tof om te horen dat het goed met je gaat daar in het verre Nederland :-). Nog veel succes in tsocialiseren met de hollandse medemensen!
Groetjes katrien
Juich een mede-koffie drinker!
BeantwoordenVerwijderen