Deel 1
Aan de reeds uitgevoerde kant van de tunnel hebben ze met een kettingfrezer een horizontale bemaling geplaatst. De bodem van de tunnel bestaat uit een zandlaag die op een dikke kleilaag ligt. Daardoor staat het water in een soort kuip waardoor een drainage noodzakelijk is. Zoals ik al eerder verteld had werk ik aan het knooppunt Deil. Dit is het knooppunt tussen de A2 en de A15. Op dit knooppunt wordt er 1 klaverblad vervangen door een overgansboog om het verkeer op de A2 uit Utrecht vlotter te laten overgaan naar de A15 richting Nijmegen. Deze overgangsboog bestaat uit een tunnel onder de A15 en daarna uit een fly-over over de A2. Aan de fly-over (kunstwerk 12) werk ik nu al twee weken mee. De tunnel (kunstwerk 15) was al voor de helft afgewerkt, het verkeer van de A15 loopt nu over deze helft en deze week wordt er begonnen met de tweede helft.
Het uitvoeren van deze tunnel moet ik nu ook opvolgen. Wat ik met plezier doe! Dit betekent wel dat ik regelmatig op en neer moet lopen tussen kunstwerk 12 en 15, wat ik toch wel voel op het einde van de dag. Nu heb ik al regelmatig de vraag gekregen wat mijn taken nu precies zijn. Wel, ik zal het een keer vertellen.
Omdat Ruud op dit project 4 kunstwerken heeft die hij moet uitvoeren kan hij niet constant op alle kunstwerken zijn. Op zich is dit niet zo erg, maar er is wel een groot nadeel aan verbonden. Als er zich problemen of onverwachte dingen voordoen kan je hier niet direct op inspelen. Bijvoorbeeld als er veel beton blijkt over te zijn kan je de mixer misschien doorsturen naar een ander kunstwerk op het project waar ze ook beton aan het storten zijn of waar ze nog moeten storten. Mijn voornaamste taak is dus alles een beetje in de gaten houden en eerst en vooral proberen problemen te voorkomen. Zo probeer ik er altijd voor te zorgen dat er op een volgende veld van de brug ook al een deeltje bekist is zodat de eventueel overige beton hierin kan gestort worden. Als er zich dan wel problemen voordoen probeer ik deze eerst zelf op te lossen. Als dit niet lukt of ik twijfel bel ik naar Ruud om te overleggen en zo probeer ik het probleem dan op te lossen. Als het dan nog niet lukt komt Ruud zelf langs.
Donderdag konden we de voegen van veld 4 storten en beginnen met het bekisten van de overige koppelbalken.
Nog een taak van mij is het ontvangen van de leveranciers. Hierbij gebeurt het regelmatig (zo niet altijd) dat ze bellen naar mij omdat ze niet weten hoe ze moeten rijden. Ondertussen ken ik de routes al vrij goed, maar het grootste probleem is de verstaanbaarheid. Ten eerste sta je al op een werf met veel lawaai, ten tweede zit de chauffeur in een vrachtwagen op de autosnelweg met ook veel lawaai en vooral ten derde, praat hij Hollands (meestal dialect en slecht gearticuleerd). Bij Belgische leveranciers begrijp je in deze omstandigheden soms maar de helft wat ze zeggen maar kan je de andere helft wel afleiden uit de context. Bij Hollandse chauffeurs begrijp ik meestal niet eens de context... Zo krijg ik regelmatig situaties dat ik drie keer moet vragen om te herhalen maar het is beter zo dan dat ik ze verkeerd begrijp. Wanneer de leveranciers dan aangekomen zijn moet ik ze tonen waar de levering moet komen en mijn krabbel zetten onder de leveringsbon.
Een derde taak van mij is het bijhouden van het opzichtersdagboek. Hierin moet ik invullen welke bewerkingen er uitgevoerd zijn, hoelang er aan deze bewerkingen gewerkt is, welke leveringen er toegekomen zijn, welke onderaannemers er gewerkt hebben,...
Ook moet ik de checklisten en het stortplan opmaken en invullen. Dit houdt in dat ik de bekisting en de wapening controleer voordat de beton wordt gestort en de juiste vakjes aankruis op de checklisten. Hierbij meet ik dan ook de bekisting op zodat ik de juiste betonhoeveelheid kan doorgeven. Dan stel ik het stortplan op. Hierin staat er hoeveel beton er wordt gestort, aan welk rendement, met welke hulpmiddelen,...
Dit papierwerk is eigenlijk bedoeld voor grote betonhoeveelheden maar het moet toch altijd ingevuld worden wat soms wel een beetje onnozel is.
Een laatste taak voor mij is bestellingen doorgeven aan de materiaaldienst. Als ik zie dat er bijna iets op is (zoals bijvoorbeeld koffie) of de arbeiders komen mij zeggen dat er iets moet bijbesteld worden geef ik dit door aan Rinus en die zorgt dan dat dit zo snel mogelijk klaar ligt in het depot of dat het geleverd wordt op de werf.
Maandagnacht had Ruud met zijn ploeg de liggers van veld 4 geplaatst. Toen ik dinsdagmorgen op de werf aankwam kon ik dus als eerste de autosnelweg volledig oversteken over onze brug! Dinsdag gingen we beginnen met het bekisten van het dek van veld 1. Hiervoor waren er op maat gezaagde planken besteld (die normaal vorige week al gingen toegekomen zijn...). Toen het hout er om 8u nog steeds niet was begon ik al nattigheid te voelen. Na heel wat over en weer gebel kwam ik te weten dat het hout maar de volgende dag ging toekomen...
Dan heb ik de mannen maar laten beginnen met het bekisten van de voegen tussen de liggers van veld 4.
Woensdag konden we dan toch beginnen met het dichtleggen van het dek. Dit ging vrij vlot waarna de vlechters konden beginnen met het plaatsen van de wapening.
Donderdag konden we de voegen van veld 4 storten en beginnen met het bekisten van de overige koppelbalken.
Terwijl er aan kunstwerk 12 hard gewerkt wordt zijn ze ook bij kunstwerk 15 druk bezig met het zware geschut. Een heistelling is bezig met het intrillen van de damplanken aan beide kanten van de tunnel. De eerste dag hadden ze getrild met een blok van 11 ton maar door de slechte ondergrond ging dit niet goed vooruit. De volgende dag begonnen ze dan met een blok van 20 ton waarna de damplanken zowaar de grond ingleden.
Tussen de tunnel en de fly-over wordt dan de overgangsboog aangelegd. Op deze plaats is er 2 jaar geleden een voorbelasting aangebracht. Deze week is de onderaannemer begonnen met het afgraven van deze overhoogte. Klein detail: onder deze ophoging van 5m moet er nog een riolering aangelegd worden. Deze kon niet eerder geplaatst worden aangezien de grond onder de overhoogte ongeveer een meter gezakt is, dit zou dus niet zo gunstig geweest zijn voor de riolering... Het leuke aan zo'n groot project zoals dit is ook dat er niet zomaar met kleine machientjes gewerkt wordt. Dit kan je ook merken aan het kaliber van de kraan waarmee de overhoogte afgegraven wordt...
Voor meer foto's van al het leuke speelgoed dat hier rondrijdt kan je terecht op mijn picasa-album 'stage Nederland'.
Deel 2
Zoals in deel 1 al gezegd mag ik naast de fly-over (kunstwerk 12) ook de tunnel onder de A15 (kunstwerk 15) opvolgen. Deze kunstwerken liggen op ongeveer 300m van elkaar. Doordat ik regelmatig over en weer moet lopen tussen deze kunstwerken doe ik dagelijks heel wat meters wat ik zeker voel op het einde van de dag.
Toch probeer ik na het werk iedere keer nog een toertje te fietsen om te genieten van het mooie weer en om de conditie wat op te krikken. Tijdens één van deze toertjes kwam ik tot de ietwat vreemde ontdekking dat Nieuwegein een openlucht skipiste heeft... Dit was toch wel het laatste wat ik verwachtte midden in een natuurgebied.
Toch probeer ik na het werk iedere keer nog een toertje te fietsen om te genieten van het mooie weer en om de conditie wat op te krikken. Tijdens één van deze toertjes kwam ik tot de ietwat vreemde ontdekking dat Nieuwegein een openlucht skipiste heeft... Dit was toch wel het laatste wat ik verwachtte midden in een natuurgebied.
Het is algemeen gekend dat Nederland op vele vlakken voorloper is in Europa. Maar de afgelopen weken heb ik ontdekt dat er toch 1 ding is waar Nederland nog veel kan leren van België: sorteren en recycleren. Al op de eerste dag dat ik hier was merkte ik dat het papier en plastiek allemaal samen werd gegooid. Van PMD hebben ze hier nog nooit gehoord. De plastiek flessen moet je wel apart houden en terugbrengen naar de winkel want hier staat statiegeld op. Ondertussen hoor ik wel regelmatig op de radio een motivatie-spotje om de mensen aan te sporen om te sorteren. Er wordt dus aan gewerkt maar in de praktijk merk je hier toch nog niet veel van.
Toen vrijdagavond de werkweek er weer op zat besloot ik om 's avonds de stad in te trekken. Na even langs te gaan in café België ging ik naar een leuk cafétje waar er er iedere avond een live optreden van een bandje is. Er was een leuke sfeer en het deed me denken aan 'Den trap' in Kortrijk. Na dit optreden trok ik naar de studentenbuurt waar er op het plein een soort festival was, ook hier was het heel gezellig.
De zaterdag heb ik het rustig aan gedaan en 's avonds ben ik opnieuw de stad ingetrokken waar ik ongeveer dezelfde route gedaan heb als de vrijdag. Vandaag ben ik dan eens begonnen met het bekijken van mijn cursus van basis-VCA. Ik heb dit nog niet eerder vermeld, maar om te werken in een Nederlands bedrijf (en om stage te doen) moet je beschikken over een basis VCA-attest. Aangezien ik dit nog niet heb en omdat ik het VCA-attest voor leidinggevenden pas op het einde van het jaar kan halen heeft Heijmans dit voor mij geregeld. Donderdag moet ik 1 dag naar Breda waar ik de hele dag een cursus volg en waar ik 's avonds de test moet maken. Na het bekijken van de cursus en het maken van de proeftest ben ik tot de vaststelling gekomen dat dit maar een gewone formaliteit zal zijn want de meeste zaken zijn toch parate kennis.
Voor deze werkweek staat er voor collega Barry nachtwerk op het programma. De liggers van kunstwerk 9 (een brug over de spoorweg, met de speciale pijlers) worden dinsdagnacht geplaatst. Deze liggers zijn kokerliggers en zijn nog 12m langer dan de omgekeerde T-liggers die we bij kunstwerk 12 geplaatst hebben. Hierdoor worden ze niet meer met een gewone vrachtwagen vervoerd maar met een vrachtwagen met apart aangestuurde dolly. Al deze feiten maken het werk toch nog iets specialer dan ons nachtwerk dus ga ik zeker eens gaan kijken. Alsof dit nog niet genoeg is worden er ook nog liggers geplaatst boven kunstwerk 10 (een brug over de rivier 'De Linge), doordat deze liggers over een rivier geplaatst worden is er een sterk staaltje kunst en vliegwerk nodig. Hier zal ik dus hoogstwaarschijnlijk ook een kijkje gaan nemen.
Tot zover mijn spannende avonturen.
Hoikes,
BeantwoordenVerwijderenIk moet toegeven, ik ben akkoord met Tine: veel tekst en moeilijk :-). Kan je niet veel spectaculaire foto's tussensteken ofzo? Kwestie dat de niet zo geïnteresseerde niet-bouwkundigen onder ons ook kunnen volgen? Of gewoon foto's van de omgeving waar je zit op kot of van da café?
Kzal stoppen met zagen, maar kben ervan overtuigd dat andere mensen mijn mening delen :-). Amuseer je nog met je kunstwerken en maak gerust nog woordenlijstjes, kwestie dak mij kan inleven als ik op bezoek kom!
Dag Wardje,
BeantwoordenVerwijderenIk zal even de mening van Katrien niet delen.
Jouw ervaringen op de werf (werf zoals wij hem kennen :p ) zijn heel tof om te lezen voor een bouwkundige! Leukleuk
Ik heb trouwens wel zin om eens tot daar te komen (ik zal eens afspreken met uw andere ex-kotgenoot (Tom) van in de Koolstraat)
Succes daar nog en tot binenkort misschien!!
Groetjes,
Joyce
Altijd welkom! Je moet maar iets laten weten.
BeantwoordenVerwijderenFantastisch werk! Die checklisten en opzichtersdagboek wil ik zeker eens zien.
BeantwoordenVerwijderenIdeetjes voor WORG.
Nu nog een datum zoeken om eens op werfbezoek te komen!
In belgië is het bekisten in fasen van de uitzettingsvoeg van bruggen een arbeidsintensieve aangelegenheid.
Benieuwd hoe ze dat daar aanpakken.
Trouwens, welke nationaliteit hebben de arbeiders?
Misschien een interessante datum voor een werfbezoek: 18 mei plaatsen we bij kunstwerk 15 de laatste liggers op het project
BeantwoordenVerwijderenIn die uitzettingsvoegen kruipt inderdaad het meeste werk, maar ze gaan toch efficiënt te werk.
De ploegen bij mij zijn Nederlands maar de ploegen op kunstwerk 9, 10 en 11 zijn Duits. Er werken hier blijkbaar nog veel Duitsers.