Dit was ook een enorm interessant project en het ligt vlakbij het vliegveld Schiphol wat toch wel voor indrukwekkende beelden zorgt. Dit zorgt ook voor beperkingen op het project, zo mogen er geen kranen of dergelijke boven de 14m gebruikt worden omdat dit de radar zou verstoren. En wanneer ze 's nachts werkten kregen ze altijd snel telefoontjes van de verkeerstoren op Schiphol om te vragen wat ze aan het doen waren omdat dat de piloten verward waren door al die lichten beneden. Toen we buiten kwamen kon ik dit vrij goed begrijpen want net naast het project beginnen de lichten die het verlengde van de landingsbaan aanduiden.
Een onderdeel van het project was een tunnel van 1400m die onder een natuurgebied en de ringvaart door ging. Hiervoor was er een damwandkuip gemaakt (het begin kan je zien op de foto), om de kuip droog te pompen hebben ze de een vloerplaat met onderwaterbeton gestort. Een speciaaltje hierbij was dat deze vloerplaat gewapend was en direct de constructievloer is. Zo heb ik eens kunnen zien hoe een met onderwaterbeton gestorte vloerplaat er uit ziet.
Wat ook wel een rare ervaring was, toen we in de damwandkuip stonden kon je 10m boven ons hoofd net boven de rand van de damwand een grote boot zien voorbij varen. De toekomstige bovenkant van de tunnel komt 20cm onder de bodem van het kanaal.
Wat ook wel een rare ervaring was, toen we in de damwandkuip stonden kon je 10m boven ons hoofd net boven de rand van de damwand een grote boot zien voorbij varen. De toekomstige bovenkant van de tunnel komt 20cm onder de bodem van het kanaal.
Na dit interessante projectbezoek kregen we nog wat Heijmans-gadgets en kon ik terug aanschuiven in de file van Amsterdam naar Utrecht. Gelukkig moet ik niet iedere dag naar Amsterdam.
Dinsdag werden dan de overige drie velden van het dek van kunstwerk 12 gestort. De aanvoer van de mixers was niet altijd even vlot waardoor de pomp regelmatig stil stond (gelukkig per m³ betaald). Maar tegen 13u zat de volle 210m³ er toch in en konden de afwerkers beginnen. Voor een keer dat ik zelf op een foto sta: dat oranje manneke rechts in de verte ben ik die geërgerd staat te wachten op beton.
Dinsdag hebben ze bij kunstwerk 15 ook de eerste schaalelementen geplaatst maar aangezien ik beton aan het storten was bij 12 heb ik pas woensdag kunnen zien hoe ze geplaatst werden. Dankzij de goede voorbereidingen ging alles veel vlotter dan verwacht. Ruud heeft dan speciaal een korte toolbox gegeven, vooral om te kunnen voorleggen aan de veiligheidsinspecteur dat iedereen die meehelpt met de elementen weet waar hij mee bezig is.
De rest van de week hebben ze bij kunsterk 15 schaalelementen geplaatst en bij kunstwerk 12 het dek ontkist en de buigslappe voegen gemaakt. Ook zijn ze begonnen met het bekisten van de goot en de wegranden. Aan het tweede landhoofd is de grond nu ook aangevuld waardoor we bijna volledig over de brug kunnen doorrijden.
Dit weekend had ik eens niets speciaals gepland. Maar zaterdag werd ik toch onverwachts uitgenodigd door een mede-Erasmusser en heb ik mijn zaterdag toch kunnen vullen. 's Avonds kwam Rob mij vergezellen zodat we het Utrechtse nachtleven onveilig konden maken.
Zoals sommigen misschien weten is zaterdag de ronde van Italië begonnen in Nederland en de zondag kwam hij aan in Utrecht. Ik had de grote luxe dat de ronde vlakbij mijn appartement passeerde zodat ik maar enkele stappen moest zetten om de koers te zien. Het was bijlange niet zo indrukwekkend als de ronde van Frankrijk maar het was wel grappig om al die enthousiaste hollanders bezig te zien.
Vandaag heb ik dan de korte werkweek ingezet met een rustige dag. Ik heb wat dingen nagemeten om te kijken of de voegprofielen goed konden geplaatst worden en wat meegeholpen bij het bekisten van de wegranden. Hier zijn we tot de ontdekking gekomen dat de maatvoerder een fout gemaakt had bij het uitzetten van de hoogte van de bekisting waardoor we weer een hele reeks dingen mochten aanpassen wat niet zo handig is als er al een deel van de wapening is geplaatst.
Tot zover mijn avonturen
Ward
Waarom liggen op de linker (voor jou rechts) beugels houten planken en rechts niet?
BeantwoordenVerwijderenZelfgemaakte klem zo te zien voor de schaalelementen?